
-TRAINING-
Guerrilla Marketing
Bedenk ludieke ideeën met je team!

In deze training leer je hoe je vanuit je (merk)identiteit, positionering en visie opvallende, out of the box marketing ideeën bedenkt die jouw doelgroep écht raken. We bekijken inspirerende voorbeelden en de theorie hier achter. Vervolgens gaan we zelf in groepjes aan de slag met het bedenken van ideeën voor jouw onderneming. Verleid je doelgroep met humor en beleving en zet ze aan tot actie!
Wat is Guerrilla Marketing?
Bij Guerrilla Marketing zoek je naar opvallende manieren om je publiek te bereiken. Niet door te vertellen hoe goed je bent, maar door mensen iets te geven: humor, entertainment, een interactieve beleving die ze kunnen delen. Meestal zijn het ludieke acties in de openbare ruimte, die voelen als een stunt. Zo kun je met beperkte middelen (en een goed idee) gratis media aandacht en fans krijgen.
> Zie de artikelen die we hierover schreven op Frankwatching:
Schud de Guerrilla in je wakker en
Zo maak je met Guerrilla Marketing je event onvergetelijk

Voorbeeld: 'Reuze baars ter promotie van onderwater visdeurbel.'
‘DingDong! Barry de Baars hier!’
Vissen kunnen vanaf nu de Utrechtse Weerdsluis passeren dankzij een visdeurbel(!) en een onderwatercamera. Bezoekers van de website kunnen op een digitale bel drukken als er vissen in beeld zijn zodat de sluis geopend kan worden.
Wat een bizar en briljant idee!
Om dit te promoten sierde deze gigantische baars de Utrechtse stationshal.
“De Visdeurbel staat weer aan! Kijk mee en help de vissen.”
“Onderweg? Vissen gaan ook op reis! Help ze mee op Visdeurbel.nl.”
Dit levert de training Guerrilla Marketing op voor je team:
– veel voorbeelden van Guerrilla Marketing ideeën
– kennis van Guerrilla Marketing strategieën
– inzicht in je doelgroep en wat hen beweegt
– een eigen Guerrilla Marketing idee
– veel plezier en verbinding binnen je team
– je krijgt weer zin om je marketing creatiever te maken

Voorbeeld Guerrilla Marketing: 'Ik mag hier niet los lopen.'
Sinds kort geldt er in de Utrechtse bossen aanlijnplicht voor honden.
Het idee (ontstaan tijdens de training): op plekken waar honden aan de riem moeten staan her en der stokjes in de grond gestoken. Wanneer hondlief trots met stokje in de bek naar z’n baasje rent, staat er: ‘Ik mag hier niet los lopen.’
Dit idee valt trouwens zowel onder Guerrilla Marketing als onder Nudging.
Guerrilla Marketing: Een onverwachte, creatieve uiting op een plek waar je het niet verwacht, die een glimlach oproept.
Nudging: Gedrag beïnvloeden door mensen op een sympathieke, niet-belerende manier een klein duwtje te geven.
Het programma van de training Guerrilla Marketing
Check in:
Wat is een campagneconcept?
Hoe goed ken je je eigen identiteit en doelgroep eigenlijk?
Wat wil je precies bereiken?
Hoe formuleer je een inspirerende kernboodschap?
CreatieFit worden!
Inspirerende voorbeelden en strategieën uit Guerrilla Marketing
Iedereen is creatief. Welke technieken kun je daarvoor inzetten?
Brainstorm:
Designvraag: We maken onze marketing uitdaging super scherp.
We bedenken in kleine groepjes zo veel mogelijk ideeën
We analyseren en kiezen de beste concepten
We maken de gekozen ideeën zo concreet mogelijk (hoe werkt het precies?)
We spreken af hoe nu verder na de brainstorm

Wow! Een muur vol ideeën om uit te kiezen!
Wat uitspraken van deelnemers na de training Guerrilla Marketing…
‘Ik kwam helemaal buiten m’n eigen bubble qua ideeën’
‘Het hielp me te stoppen met denken in belemmeringen.’
‘Goed om eens te kijken naar waar wij als bedrijf staan.’
‘Het is ook een fantastische teambuilding!’
‘Ik ontdekte nieuwe manieren om de doelgroep te benaderen.’
‘Slimme manier om met klein budget toch mensen te bereiken.’
‘Ik krijg echt weer zin om mezelf wat creatiever te gaan promoten.’

Dit doosje Inspirine als uitnodiging bracht 3x zo veel bezoekers op de been.
Practische info
Duur van de training
Dat kan variëren van 1 uur (dan is het meer een inspiratiesessie) tot een hele dag.
Aantal deelnemers:
Dat kan variëren van 3 tot 30.
Locatie:
We komen naar een door jullie gekozen locatie, waar dan ook in Nederland.
Veel gestelde vragen:
Wanneer is deze training relevant voor je team of onderneming?
– als je team wat ‘vrijer & creatiever denken’ kan gebruiken.
– als er een ludieke marketing-uitdaging ligt voor een klant of voor jezelf.
Is er veel voorkennis nodig?
Nee hoor. De training is voor zowel door de wol geverfde professionals als voor beginnende marcom medewerkers geschikt. Het is altijd maatwerk zodat de inhoud goed aansluit op de vraag en het doel van training.
Is het ook geschikt voor studenten?
Absoluut! We geven regelmatig workshops voor studenten die studeren bij creatieve en marketing & communicatie opleidingen.

Dit zeggen onze klanten over de training Guerrilla Marketing:
Gastles Guerrilla Marketing voor het ROC van Twente
“Wat was het weer een feestje om je erbij te hebben.
🙌
Dank voor je enthousiasme, energie en het aanzetten tot frisse ideeën in de hoofden van onze studenten 😉 Ze gingen helemaal aan van jouw voorbeelden en zaten daarna zó vol inspiratie dat we ze bijna moesten afremmen.
Zo fijn als iemand creativiteit weet los te maken zonder dat het ‘moet’. Dat werkt
Je bent altijd welkom bij ons. Anytime!”.
Edna Heuzinkveld Trilleros Lozano
Docent ROC van Twente – Hengelo
Training Guerrilla Marketing voor
de Noord Design Award
“Met deze training sloeg Frank de spijker op z’n kop. De introducerende presentatie met inspirerende marketing acties gaf iedereen ontzettend veel energie om met hun eigen projecten/start-ups aan de slag te gaan. In de erop volgende ronde – waarin in groepsverband werd gebrainstormd – kon deze energie botgevierd worden en kwamen er veel verrassende ideeën naar boven. Door de goede sfeer die Frank creëerde kwamen mensen vanuit verschillende hoeken en disciplines bij elkaar en ontstonden nieuwe contacten. Frank wist de presentatie goed aan te passen op de achtergrond van de deelnemers en weet een open, positieve sfeer te creëren die ruimte geeft voor open gesprekken. Iedereen was ontzettend enthousiast, zo ook wij – de organisatoren van de avond. Geweldig, en nogmaals dank!”
Elke Uijterwaal
Noord Design Award
Workshop Guerrilla Marketing voor de Nederlandse Uitdaging
“Frank heeft twee keer een workshop guerrillamarketing gegeven. 1 voor de Nederlandse Uitdaging en 1 voor de Utrechtse Uitdaging. Beide keren was dit een energieke, enthousiasmerende bijeenkomst met concrete ideeën waarmee verder gegaan kon worden.
Knap om in korte tijd zoveel ideeën en creativiteit los te maken bij een divers samengestelde groep en dan tot een gezamenlijk plan te komen.”
Inge Voorhout
Manager Utrechtse en Nederlandse Uitdaging
Workshop Guerrilla Marketing op het Tekstnet festival
“Bedankt! Het was voor mij weer eens een goede herinnering dat ik hier mee aan de slag wil. Véél leuker dan berichtjes op LinkedIn posten 😉 De zin in marketing is weer terug!”
Kirsten van Valkenburg
Zelfstandig tekstschrijver
Workshops Guerrilla Marketing voor Bataljong.
“Ik heb alleen maar positieve reacties gehoord. Iedereen was heel enthousiast en geïnspireerd door de workshops Guerrilla Marketing.
Ik ga je sessie zeker aanraden.
Het was ook een fijne samenwerking, thanks!”
Zita de Pauw
Stafmedewerker Bataljong
HET AANBOD VAN DE ONTSAAIERS:
Kan jouw team wel wat meer flexibiliteit gebruiken? Team-improvisatie is een dynamische, humorvolle teambuilding waarbij je door middel van eenvoudige oefeningen leert om open te staan voor je eigen ideeën en die van anderen. Je ervaart hoe het is om ‘samen het verhaal te maken’ en leert je collega’s op een totaal andere manier kennen. En wat blijkt? Er zijn veel parallellen tussen improvisatie en de werkvloer.
Meer weten? Even doorklikken 🙂
De Verbindingsshow is een wervelende, interactieve show vol humor, entertainment en waardevolle inzichten. Twee acteurs en een muzikant spelen geïmproviseerde scènes en liedjes op basis van de verhalen uit de zaal en de thema’s die spelen. Maar… de deelnemers gaan zelf ook aan de slag. Met laagdrempelige oefeningen maken de mensen telkens in een andere vorm verbinding met elkaar. Gegarandeerd lachen, losgaan en leren!
Meer weten? Even doorklikken 🙂
In deze training leer je hoe je vanuit je (merk)identiteit, positionering en visie opvallende, out of the box marketing ideeën bedenkt die jouw doelgroep écht raken. We bekijken inspirerende voorbeelden en de theorie hier achter. Vervolgens gaan we zelf in groepjes aan de slag met het bedenken van ideeën voor jouw onderneming. Verleid je doelgroep met humor en beleving en zet mensen aan tot actie!
Meer weten? Even doorklikken 🙂
Feedback geven aan je collega’s is niet altijd even makkelijk. Vaak zijn we te aardig voor elkaar waardoor belangrijke issues onbesproken blijven. In deze teambuilding leer je wat er bij komt kijken om vanuit vertrouwen en respect te zeggen waar het op staat zonder dat je denkt: “Ooow, als dat maar goed aankomt…” Het onderwerp wordt op een luchtige manier behandeld. Vol humor, actie en verbinding. Hey, wat top dat je doorklikt ! 🙂

De Kernwaardenshow
Heb je als onderneming je kernwaarden al goed in kaart gebracht maar wil het nog niet echt tot leven komen bij je werknemers? De Ontsaaiers nemen je mee in een theatrale vertaling ervan en leggen direct de link naar de werkvloer. Wat betekenen de kernwaarden en welk gedrag past daar bij? Met laagdrempelige oefeningen leren de mensen telkens in een andere vorm hoe ze hierin zelf de regie kunnen nemen. Meer weten? Doorklikken maarr 🙂
Hoe leuk zou het zijn als ter afsluiting van een teamdag een lied wordt gezongen waarin alle hoogtepunten en anekdotes van de dag verwerkt zijn? De Ontsaaiers kunnen dit! Maar nu komt het: de deelnemers kunnen ook zèlf zo’n lied schrijven! Per (sub)team ga je aan de slag met een couplet dat later ook daadwerkelijk wordt gezongen voor de groep. Je zult verstelt staan waartoe een team in staat is! Meer weten? Even doorklikken 🙂
Veranderingen in je werk zijn niet altijd makkelijk. Maar het goede nieuws is: jij bepaalt zelf hoe je er mee om gaat. In de teambuilding Veranderfitness leer je hoe je flexibel kunt zijn en zelf de regie neemt over jouw aandeel in het veranderproces. We maken het niet zwaar, maar gebruiken juist veel humor, beleving en verbindende oefeningen om tot inzichten te komen.
Meer weten? Even doorklikken 🙂
Een dagvoorzitter leidt een evenement of bedrijfsdag in goede banen, inspireert en activeert de deelnemers. Maar wat nou als de dagvoorzitter de zaal verrast en betrekt met verbindende oefeningen en theatrale onderdelen. Als, na een interview met een gast, ter plekke een lied wordt geïmproviseerd? Ook dagvoorzitterschap kan out of the box. Met improvisatie, humor en verbindende vormen.
Meer weten? Even doorklikken 🙂
Teamwork heeft soms wel iets weg van een smartlap. Toch? Een lach, een traan, emoties…
Maar stel dat we dat juist omarmen en er een levenslied van maken? Met een vette knipoog naar alle successen en frustraties. In de Smartlappenworkshop leer je over de opbouw en de tekstbeleving van een lied. We schrijven het lied in groepjes en aan het einde van de sessie zingen we onze eigen smartlap!
Meer weten? Even doorklikken 🙂