
Hoe krijg ik mijn team van eilandjes af?
7 tips waardoor mensen elkaar beter weten te vinden

Je herkent het vast: ieder teamlid doet zijn eigen ding, gesprekken blijven binnen de bekende groepjes en de samenwerking is minimaal. De beruchte eilandjescultuur: we maken het als Ontsaaiers regelmatig mee. Maar hoe krijg je er weer beweging in? Hier zijn vijf Ontsaaitips die de brug kunnen slaan.
"Waarom moet ik van mijn eilandje af?"
“Hoezo? Ik zit daar prima, op mijn eilandje. Geen gezeik van collega’s van andere afdelingen. En als ik iemand nodig heb zoek ik ‘m heus wel op hoor. Ik heb ook helemaal niks met die uitgedijde vergader- en overleg-cultuur die hier heerst. Laat mij gewoon mijn werk maar doen joh.”
– Konrad van Vleuten – Debiteuren

Op zich begrijpen we Konrad wel. Hij en zijn team doen het misschien best prima op hun eilandje en behalen zelfs bepaalde doelen. Het is veilig, je kent de mensen uit je eigen team, je hebt tijdsdruk. Waarom zou je investeren in collega’s van andere afdelingen? “Wat doen die mensen sowieso eigenlijk?”
Waarom een eilandjescultuur schadelijk is voor een organisatie.
Als medewerkers vooral op hun eigen eiland blijven, ontstaan er serieuze risico’s: afdelingen werken langs elkaar heen, informatie raakt versnipperd en miscommunicatie ligt op de loer. Het gevolg? Wantrouwen in plaats van samenwerking, stroperigheid in plaats van flexibiliteit. Doelen worden niet gehaald, de betrokkenheid daalt en het werkplezier verdwijnen. Kortom: geen fijne koers.
Maar gelukkig is er hoop …
Zeven praktische tips om de eilandjescultuur te doorbreken
Tip 1. Creëer gedeelde doelen.
“Wat is eigenlijk het doel van jullie organisatie?”
Die vraag stel ik vaak aan het begin van een training. Het antwoord blijft meestal vaag: “Ehm… geld verdienen?”
Zelden hoor ik iets over een gedeelde missie of visie. Vaak is die simpelweg niet bekend bij de verschillende teams.
Door samen te werken aan duidelijke, gedeelde doelen en te weten waar je onderneming voor staat, ontstaat meer betrokkenheid. De focus verschuift van “wij” naar “samen” en dat helpt om eens van die verrekte eilandjes af te komen.

Kijk, zo kan het ook: plezier en verbinding met elkaar.
Tip 2. Organiseer een teambuilding met inhoud én plezier.
Teambuilding is een fantastische bruggenbouwer. En dan hebben we het niet over paintballen, schapen scheren of piemelkleien (hoewel dat zeker leuk kan zijn). Een goede teambuilding gaat verder dan een gezellig uitje. Je wilt dat het niet vrijblijvend en alleen maar leuk is, maar dat je team écht dichter bij elkaar komt en ook iets leert.
Wij geloven in de kracht van de gouden combinatie:
– Humor – ontspant en opent.
– Beweging – haalt mensen uit hun hoofd en activeert.
– Inzichten – zorgen voor échte groei.
Als je een teambuilding koppelt aan actuele thema’s binnen het team of de organisatie, wordt het méér dan een leuke dag: het wordt een gedeelde ervaring waar je ook in de toekomst profijt van hebt.
Teambuilding maak je tot een waardevol feestje door hilarische, verrassende oefeningen in te zetten die op een luchtige manier de teamdynamiek blootleggen. Oude gewoontes kunnen zo plaats maken voor nieuwe inzichten.
En, het gaat altijd om de balans. Ergens zit je op de lijn tussen tussen ‘Fun’ en ‘Inhoud’.
Wil je meer weten over verbindende teambuildings met verschillende thema’s? Check dan: de teambuilding Fantastische Feedback, de teambuiling Veranderfitness en de teambuilding Team Improvisatie.
Voor een enerverende show, vol humor, improvisatie en inzichten kun je terecht bij De Verbindingsshow. Hiermee haal je de mensen gegarandeerd van hun eilandjes af.

Heerlijk, een locatie in de natuur voor je teambuilding!
Tip 3. Vier gezamenlijk je successen.
“Ja, we zouden onze successen wel wat vaker mogen vieren.” Dat hoor ik regelmatig tijdens teambuildings. Blijkbaar wordt hier vaak aan voorbij gegaan. Zonde. En een gemiste kans.
Niets werkt zo verbindend als samen stilstaan bij wat goed gaat. Successen vieren! Woehoe! Een gedeeld succes zorgt voor trots, motivatie en teamgevoel. Het hoeft niet groot: een kort moment, een compliment, een rondedansje door het MT.
Wat je aandacht geeft, groeit. En zo haal je teams van hun eilandjes.
Ik werkte vroeger als creatieveling bij een reclamebureau en elke week, voor de vrijdagmiddag borrel zette de directeur al z’n creatieve teams in het zonnetje door vol trots hun werk te presenteren aan alle medewerkers. Top was dat!
Tip 4. Loop eens een dagje mee met een ander team.
Doe eens gek. Loop als administrateur eens een dagje mee met de afdeling HR. Of kruip als directeur eens een dagje achter de balie. Veel plezier en inzichten gegarandeerd! Je verplaatsen in de dagelijkse werkelijkheid van een collega kan je ogen openen en zorgen voor een stevige brug tussen de eilandjes.
Tip 5. Lunch gemixt (en maak het leuk).
In veel kantines zie je het fenomeen: elk team aan z’n eigen tafeltje (ook herkenbaar trouwens op bedrijfsevents en netwerkbijeenkomsten). Perfecte eilandjes! Er staat nog net geen vlag met de teamnaam op de tafels :).
Waarom niet een keer spontaan shuffelen?
Introduceer iets simpels als Mix Monday of de Ludieke Lunch – met gemengde tafelbezetting, hilarische gespreksstarters op placemats en een inspirerende setting.
Spannend natuurlijk. Maar leuk toch, eens op een ander eilandje lunchen?
Ik was ooit bij een bedrijf waar de directeur vol trots vertelde dat zijn personeelsverloop bijna nul was. Hoe kwam dat? Zijn hele personeel kreeg elke dag een geweldige, gratis lunch. Het koste hem tonnen, maar hij verdiende dat dubbel en dwars terug omdat de binding tussen zijn werknemers enorm groot was en hij zelden hoefde te investeren in nieuwe mensen.
Tip 6. Creëer één gedeelde identiteit.
Los van een gezamenlijke visie en missie die voor iedereen in een organisatie helder moet zijn, is een gedeelde identiteit net zo belangrijk. De identiteit vloeit voort uit missie en visie. Wie ben je? Hoe wil je over komen? En welke communicatie stijl en beeldtaal horen hierbij? Wat is je positionering ten opzichte van andere aanbieders in jouw segment? Zeeman zal zich anders laten zien dan de Bijenkorf. Red Bull heeft een andere Tone of Voice dan, pak ‘m beet, Fristy. Zie ook op Google het ‘brand identity wheel’.
Door je in woord en beeld te onderscheiden en te profileren creëer je een gedeelde identiteit die zorgt een collectieve trots en betrokkenheid. Ook dit help tegen de eilandjescultuur.
Meer hierover kom je trouwens te weten in de training Guerrilla Marketing.
Tip 7. Fasciliteer informele ontmoetingen
Plan koffiedates, bowlingavonden, karaoke sessies, puzzeltochten, … Maak daar budget voor vrij en leg het initiatief om van de eilandjes af te komen neer bij de mensen zelf.

Conclusie
Een eilandjescultuur doorbreken is geen Rocket Science. Wees een beetje creatief. Maak visie en doelen helder, zorg voor transparantie naar elkaar en bedenk out of the box ideeën om het samenwerken leuker te maken. Heb jij nog meer tips?
Hoe krijg je je team van eilandjes af?
1. Creeër gedeelde doelen.
2. Organiseer een teambuilding.
3. Vier gezamenlijk je successen
4. Loop een dagje mee met ander team.
5. Lunch gemixt (en maak het leuk).
6. Creëer één gedeelde identiteit..
7. Fasciliteer informele ontmoetingen
NOG MEER ONTSAAITIPS:

Je herkent het vast: ieder teamlid doet zijn eigen ding, gesprekken blijven binnen de bekende groepjes, en de samenwerking is minimaal. Kortom, iedereen zit op z’n eigen eilandje. Hoe krijg je daar op een natuurlijke manier beweging in? Hier zijn zeven Ontsaaitips die de brug kunnen slaan. >

Feedback geven en ontvangen, we vinden het vaak spannend. Maar tegelijkertijd weten we dat teams die open een eerlijk zeggen waar het op staat beter functioneren en samen werken. In deze Ontsaaitips lees je hoe je feedback meer vanzelfsprekend maakt zodat je team kan groeien op dit vlak. >

Voor veel teams is teambuilding een verplicht nummer: ongemakkelijke werkvormen, lange gesprekken en weinig echte verbinding. Zonde! Lees deze zeven Ontsaaitips om van jouw teamdag een energieke en verbindende ervaring te maken, vol humor, beleving en concrete inzichten. >

Humor is een fantastisch middel om teambuildings van ‘wel ok’ naar ‘fantastisch!’ te tillen. Humor brengt lucht in gespannen situaties, maakt dingen bespreekbaar en zorgt voor openheid. Lachen werkt verbindend. In deze Ontsaaitips kom je er achter hoe je deze geheime superkracht het beste inzet. >

Een lied over ons team? Kan dat echt in een half uur??
Teamwork heeft soms wel iets weg van een smartlap. Toch? Een lach, een traan, emoties…
Maar stel dat we dat juist omarmen en er een levenslied van maken? Met een vette knipoog naar alle successen en frustraties. In deze vijf Ontsaaitips lees je wat samen muziek maken kan doen voor je teamspirit. >

De wereld verandert snel. Teams die krampachtig vasthouden aan ‘hoe het altijd was’, lopen al snel vast. Improvisatievermogen is noodzaak voor iedereen die werkt met mensen en veranderingen. In deze Ontsaaitips lees je waarom flexibel denken onmisbaar is en hoe je spelplezier wakker maakt. >
Beleef je connectie met je collega's!

“Erg leuk om dit met elkaar te doen, we hebben veel plezier gehad. Met name het stukje feedback geven met handen op schouders en het stoelen spel vond iedereen erg leuk.
Van tevoren waren we een beetje bang dat het misschien te clownesk zou worden, maar dat was helemaal niet het geval.”
Hanna
Knaapen Groep
“Het was erg leuk en verrassend. Het team is echt dichter bij elkaar gekomen door deze sessie. De trainer wist snel het gehele team op z’n gemak te stellen en was erg fijn in de communicatie. Vijf sterren! Quote: Voor een glimlach op je werk.”
Gery
Leger des Heils,
Afdeling fondsenwerving
“Deze sessie met de Ontsaaiers heeft ons bedrijf geholpen om op een speelse manier al onze teams op één lijn te krijgen. Met aanstekelijk enthousiasme wist Frank ons op een grappige, speelse en soms onverwachte manier te bewegen en, belangrijker nog, te verbinden!”
Patty Haveman
Management assistant Avantium
“Hartelijk dank voor de leuke workshop die je gegeven hebt tijdens het mProve netwerkevent. We hebben er veel positieve reacties op gekregen. En ook de plenaire wrap-up was erg geslaagd!”
Hanneke van der Haar
Directeur mProve
“We hebben een gezellige en verrassende middag gehad, en ook nog wat bij kunnen leren. Mensen waren erg enthousiast en waren heerlijk aan het ‘spelen’. Veel gelachen en ook nog geleerd. De middag VLOOG voorbij!”
Lindy Hofmann
Adjunct locatiemanager
Centraal Orgaan opvang asielzoekers (COA)